Друк

Відділ управління персоналом апарату Новоград-Волинської районної військової адміністрації інформує

.

В умовах війни вкрай важливо, аби механізм держави безперебійно працював. Саме він забезпечує та підтримує оборону України та водночас дає змогу суспільству отримувати життєво важливі функції та послуги, реалізація яких забезпечується, зокрема, органами державної влади, місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання державного сектору економіки.

 

З початком війни багато положень законодавства, які діяли за мирного часу, виявилися  неможливими для реалізації у воєнних реаліях.

15 березня прийнято  Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 року № 2136-ІХ. Це досить прогресивний і комплексний крок, адже встановлюються нові тимчасові умови щодо укладення та розірвання трудових договорів, зміни істотних умов праці, переведення на іншу роботу, надання відпусток, максимальної тривалості роботи протягом тижня та періоду відпочинку, оплати праці.

Дія Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» який є частиною законодавства про працю,  поширюється на вступ, проходження та припинення державної служби в частині, не врегульованій Законом України “Про державну службу” (частина третя статті 5).

Національним агентством України з питань державної служби  надано роз’яснення щодо окремих питань застосування даного Закону  для державних службовців. А саме:

  •  Чи застосовуються положення статті 3 Закону № 2136 до державних службовців?

Питання переведення державних службовців та зміна істотних умов державної служби повністю врегульовано Законом України “Про державну службу” (далі - Закон), тому положення цієї статті до державних службовців не застосовуються.

  • Чи будуть скорочені основні щорічні відпустки державного службовця з 30 до 24 днів у зв'язку з набранням чинності Законом 2136?

Відповідно до статті 5 Закону відносини, що виникають у зв’язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом. Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.

Закон № 2136 є частиною законодавства про працю, а тому застосовується до тих правовідносин, що виникають на державній службі, стосовно яких в Законі відсутнє правове регулювання.

Статтею 57 Закону визначено, що державним службовцям надається щорічна основна оплачувана відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законом не передбачено більш тривалої відпустки, з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної заробітної плати.

Отже, кількість днів відпустки, яка надається державному службовця чітко визначена нормою Закону. Зважаючи на викладене, частина перша статті 12 Закону № 2136 не поширюється на державних службовців, тому кількість днів щорічної основної оплачуваної відпустки, визначена статтею 57 Закону для державних службовців, не скорочується.

  • Чи буде скасоване надання додаткових відпусток за стаж державної служби на час воєнного стану?

Згідно зі статтею 58 Закону за кожний рік державної служби після досягнення п’ятирічного стажу державної служби державному службовцю надається один календарний день щорічної додаткової оплачуваної відпустки, але не більш як 15 календарних днів.

Таким чином, додаткові відпустки, зокрема відпустки за вислугу років, можуть надаватися державним службовцям в установленому порядку.

  • Чи можна надавати відпустки відповідно до частини третьої статті 12 Закону № 2136 на період дії воєнного стану на всій території України чи це стосується лише областей, в яких ведуться активні бойові дії?

Відповідно до частини третьої статті 12 Закону № 2136 протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України “Про відпустки”.

Зазначеною нормою закону скасовуються обмеження щодо 15-денного терміну надання відпустки без збереження заробітної плати за погодженням між працівником та роботодавцем. Як і раніше, відпустка без збереження заробітної плати надається виключно з ініціативи працівника.

Зазначені положення Закону не містять будь-яких територіальних обмежень чи умов щодо надання відпустки без збереження заробітної плати протягом періоду дії воєнного стану, тому, на думку НАДС, така відпустка може надаватись державним службовцям незалежно від місцезнаходження державного органу, в якому вони працюють.

  • Яким чином обраховуються святкові дні під час надання державним службовцям відпусток?

Частиною шостою статті 6 Закону № 2136 визначено, що у період дії воєнного стану не застосовуються норми, зокрема, статті 73 Кодексу законів про працю України, якою встановлено святкові і неробочі дні. Таким чином, обрахунок святкових днів під час надання державним службовцям відпусток здійснюється за загальними нормами (як звичайних календарних днів).

  • Чи  звільняється керівник державного органу від відповідальності за несвоєчасну виплату заробітної плати державному службовцю внаслідок ведення бойових дій?

Відповідно до статті 10 Закону № 2136 роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.

В той же час, роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. 

 У разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати внаслідок ведення бойових дій, строк виплати заробітної плати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності.

Служба  управління персоналом апарату адміністрації

(За інформацією Національного агентства України

з питань державної служби)