Друк

Рубрика «Неформат»: інтерв’ю з Василем Ткачуком

.

Цього разу ми поспілкувалися з начальником управління соціального захисту населення Новоград-Волинської районної військової адміністрації Василем Ткачуком. Про субсидії, внутрішньо переміщених осіб та роботу управління під час війни – далі.

 – Що для вас змінилося з початком повномасштабного вторгнення Росії?

– Війна вплинула на кожного по-різному. Деякі підприємці не витримували нових умов, люди залишились без роботи. Проте у нашому управлінні роботи тільки збільшилось. З лютого ми почали активно займатися влаштуванням внутрішньо переміщених осіб. Від початку вторгнення РФ район прийняв 13956 людей, які шукали у нас прихистку від російської навали. Допомоги для ВПО ми нарахували в загальній сумі 237,4 млн грн. Наше управління займалось їхнім влаштуванням, ми спілкувалися з громадами, координували їх розселення, видавали довідки ВПО та гуманітарну допомогу.

Нас часто запитують, що спершу мають робити люди, які приїхали до нас з інших областей. Відповідаю: перш за все потрібно отримати довідку про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України і районів проведення антитерористичної операції. Вона необхідна для: отримання щомісячної адресної допомоги; переоформлення соціальних виплат, пенсій; влаштування дітей у школи та дитячі садки; отримання доступу до медичного обслуговування. За довідкою потрібно звернутися до управління соціального захисту за місцем фактичного проживання. Компенсація передбачена усім громадянам України, які є власниками житла, або їх представникам, що дали житло внутрішньо переміщеним особам. Сума розраховується з кількості днів, протягом яких там жили ВПО, і визначена в 30 грн за день.

Окрім переселенців, у вас є ще багато напрямів роботи. Розкажіть про них детальніше.

– Управління соціального захисту населення складається з 12 відділів. Найбільше роботи припадає спеціалістам, що відповідають за призначення соціальних виплат. Фахівці відділів соціальних виплат, № 1 м. Баранівка та № 2 смт Ємільчине призначають 36 видів державних соціальних допомог, а це – 92 % соцвиплат усього управління.

Найбільша з них – це субсидії. На оплату житлово-комунальних послуг за минулий рік звернулося 11662 родини, 7712 – щоб придбати тверде паливо та газ. Загалом люди отримали компенсацію за житлово-комунальні послуги 85,1 млн грн.

За різними видами державних соціальних допомог звернулося 9637 заявників, їм виплатили 283,8 млн грн.

Можна отримати такі види допомог:

– у зв'язку з вагітністю та пологами;

– при народженні дитини;

– при усиновленні дитини;

– на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; 

– на дітей одиноким матерям;

– на дітей хворим на важкі перинатальні ураження нервової системи, важкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня;

– на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, паліативної допомоги, якій не встановлена інвалідність;

– державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям;

– тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме;

– компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі;

– компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

– щомісячну грошову допомогу особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, компенсацію непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за людиною з інвалідністю I групи;

– також за особою, яка досягла 80-річного віку, соціальну підтримку багатодітним сім’ям, допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам тощо.

– Що змінилось для вас з об’єднанням громад?

– Ми активно співпрацюємо з громадами, адже після об’єднання району багато функцій перейшло до них. На території Звягельського району утворено 12 територіальних громад. Всі вони підключені до програмного комплексу «Соціальна громада». В управлінні є спеціальний відділ з обслуговування громадян, роботи з уповноваженими представниками територіальних громад та діловодства, який співпрацює з ними.

«Соціальна громада» – це клієнт-серверний вебдодаток, який об’єднує в єдиному інформаційному середовищі офіси приймання документів від населення з офісом у структурних підрозділах соціального захисту населення райдержадміністрації.

З початку минулого року управління соціального захисту населення прийняло через інтегровану інформаційну систему «Соціальна громада» 18158 електронних справ. З них: надання допомог – 8642, пільг – 2979, субсидій – 6537.

Відділ персоніфікованого обліку актуалізував базу даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги – до 15 грудня. Загалом з 1 січня 2022 року вони зібрали та систематизували інформацію про 32761 пільговика у 50 категоріях.

Також за цей період нарахували і виплатили пільги: 22,9 млн грн – для оплати житлово-комунальних послуг 4918 громадянам; 5,4 млн грн – на придбання твердого палива та скрапленого газу 2526 заявникам; 255,6 тис. грн – на соціальну стипендію 15 студентам. Нині з питань пільг та субсидій ви можете звернутися до найближчого відділення Пенсійного фонду України. Також фахівці відділу опрацьовували, приймали, призначали та виплачували кошти на поховання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни на суму 23,8 тис. грн.

– Що потрібно зробити людині, яка отримала інвалідність. Назвіть основні кроки.

– Передусім її має оглянути медико-соціальна експертна комісія (МСЕК), яка дасть довідку до акту огляду МСЕК із зазначенням групи, причини інвалідності та індивідуальної програми реабілітації (ІПР).

Спеціалісти відділу з питань обслуговування осіб з інвалідністю та надання цільових допомог ознайомлюють із переліком підприємств, до яких вона може звернутися з питання забезпечення ДЗР (допоміжний засіб реабілітації) та його каталогом. А також інформують щодо сумісності, терміну використання, порядку повернення, механізму забезпечення та отримання компенсації за самостійне придбання ДЗР.

Потім спеціалісти вносять дані про людину до централізованого банку даних та видають заявку про намір забезпечення ДЗР. Затим сканують паперову справу та відправляють до Житомирського відділення Фонду осіб з інвалідністю. Спеціалісти Фонду після опрацювання електронної справи формують електронне направлення на забезпечення ДЗР та інформують про це людину з інвалідністю. Далі вона через Укрпошту або Нову пошту відправляє на обране підприємство заявку про намір забезпечення ДЗР. Після надходження бюджетних призначень Фонд осіб з інвалідністю укладає двосторонній договір з підприємством щодо забезпечення ДЗР.

Підприємство безплатно доставляє особі з інвалідністю ДЗР разом з інструкцією щодо експлуатації виробу й талоном на гарантійний ремонт.

Пам’ятайте: ви маєте право змінити підприємство на інше протягом 14 календарних днів. Відмовитися від замовленого виробу та замовити інший у разі зміни медичних показань, що підтверджуються документально до моменту отримання ДЗР.

Людям з інвалідністю заборонено продавати, дарувати і передавати ДЗР протягом строку, на який видано такий засіб.

Щоб отримати допоміжні засоби реабілітації, протягом 2022 року до відділу звернулась 521 особа.

Крім того, фахівці формують списки на виплату щорічної разової грошової допомоги, передбаченої законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», до яких включено 70 ветеранів війни. Так, за рік оформили документи на оздоровлення 37 осіб з інвалідністю та одного постраждалого атовця.

Яка зараз допомога надається людям, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи?

– На території району проживає 25852 громадянина, що мають статус постраждалих від аварії на ЧАЕС. За рік з державного бюджету завдяки програмі «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» нарахували і виплатили 11 млн грн. Крім того, на території району є 572 школярі, які мають статус потерпілих від аварії на ЧАЕС.

Нині, у зв’язку з воєнним станом, безоплатного харчування в районі немає, тому батькам дітей нараховують щомісячну грошову допомогу. Всього сума виплат становить 1 млн 354 тис. грн.

Також до нас можна звернутись, щоб отримати санаторно-курортне лікування.

Для цього потрібно подати такі документи:

для громадянина, що належить до категорії 1:

заяву;

медичну довідку лікувальної установи за формою № 070/о;

– копії паспорта, пільгового посвідчення.

Для забезпечення дитини з інвалідністю та одного з батьків або особи, яка їх замінює:

заяву;

медичну довідку лікувальної установи за формою № 070/о;

– довідку для одержання путівки одним із батьків дитини з інвалідністю або особи, яка їх замінює, на санаторно-курортне лікування за формою № 070/о (у разі наявності);

– копію посвідчення дитини з інвалідністю (із вкладкою);

– копію свідоцтва про народження або копію паспорта дитини з інвалідністю;

– копії паспорта одного з батьків дитини з інвалідністю або особи, яка їх замінює;

Крім того, зараз маємо від чорнобильців багато позовів у суд щодо отримання щомісячної грошової допомоги у зв'язку з обмеженням споживання харчових продуктів. Цим займається юридичний відділ. Він є найпотрібнішим у роботі всього управління. Фахівці-юристи стежать за тим, щоб правильно оформити документи. За потреби консультують людей, якщо виникають питання про субсидії чи пільги. Вони постійно тримають руку на пульсі, адже на них лежить відповідальність за всі судові процеси, в яких бере участь управління.

Розкажіть про роботу з малозабезпеченими сім’ями.

– Питаннями малозабезпечених сімей, документами на присвоєння звання «Мати-героїня», відправленням дітей практично усіх категорій на оздоровлення займається сектор підтримки сім’ї та координації надання соціальних послуг.

Протягом минулого року від жителів району надійшло 1300 заяв та повідомлень про вчинення домашнього насильства. На кожне таке повідомлення спеціалісти сектору підтримки сім’ї та координації надання соціальних послуг вчасно реагують та роблять усе, щоб не допустити повторення.

Працівники сектору роблять усе можливе для підтримання багатодітних сімей та надання їм пільг. Постійно перебувають на зв’язку з такими родинами, намагаються допомагати в усіх складних ситуаціях та надають послуги з оздоровлення. Цього року на оздоровлення поїхало 16 дітей пільгових категорій.

– Які зміни відбулися в нарахуванні субсидій?

– Зараз з управління соціального захисту населення забрали повноваження з призначення субсидій. З 1 грудня 2022 призначення житлових субсидій та пільг на житлово-комунальні послуги, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива та скрапленого газу здійснює Пенсійний фонд України.

Є декілька способів оформити субсидії:

– прийти до сервісного центру ПФУ;

– поштою, на адресу органу Фонду;

– через вебпортал електронних послуг чи мобільний застосунок Пенсійного фонду;

– прийти до уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідних територіальних громад, центрів надання адміністративних послуг або через портал «Дія».

Щоб оформити житлову субсидію, треба подати заяву про призначення та декларацію про доходи і витрати. Щоб перевірити стан заявки\субсидії, зайдіть на Єдиний державний реєстр отримувачів житлових субсидій.

Пільги на проїзд все-таки діють чи ні?

– Це питання завжди було болючим і викликало багато дискусій як з боку пільговиків, так і перевізників. Пільги на проїзд діють, і, згідно з чинним законодавством, перевізники зобов’язані перевозити безплатно близько 26 категорій громадян. Раніше витрати перевізникам компенсувала держава, нині все в руках громад та органів місцевого самоврядування. Вони мають закласти у місцевий бюджет кошти на таку статтю витрат і контролювати їхнє використання.

Вам щодня доводиться спілкуватися з десятками людей різних категорій. Як вдається налагодити зв’язок?

– Насправді все просто: у нас гарний колектив, у якого за спиною колосальний досвід. Вони знають відповіді на всі запитання, знають як заспокоїти і допомогти. Я їм за це дуже вдячний.

Наостанок хочу сказати всім, що попри складні часи для кожного, ми маємо триматися разом, адже в єдності наша сила. Нашому управлінню щодня доводиться спілкуватися з незахищеними верствами населення, тож зичу їм ніколи не почуватися самотніми, щоб вони завжди знаходили відповіді на свої питання й отримували ту допомогу, на яку так чекають. Зі свого боку обіцяємо робити все можливе.